Startpagina Varkens

Nederland: 200 miljoen voor versterking varkenshouderij

De Nederlandse overheid wil varkenshouders die willen groeien, helpen dat op een duurzame manier te doen. Tegelijk worden varkenshouders die willen stoppen, eveneens geholpen. Hierdoor wordt de totale geuroverlast in gebieden met een hoge concentratie vee tegengegaan en daalt het aantal varkens. Het Nederlandse kabinet trekt € 200 miljoen uit voor de operatie.

Dit schrijft minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Minister Schouten: “We zien dat in diverse delen van het land enerzijds discussies ontstaan over hoe om te gaan met geuroverlast in veedichte gebieden en anderzijds de varkensboeren klem zitten met hun bedrijf.”

Het kabinet kiest ervoor de problematiek te lijf te gaan door samen te werken met provincies, gemeenten en de landbouwsector zelf. “Met de sanering en verduurzaming slaan we meerdere slagen tegelijk: we ondersteunen...

Dit artikel is alleen voor abonnees

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Aanmelden

U ontvangt reeds de krant ?

Activeer hier
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Varkens

PRRS-Monitors 2025 tonen grote verschillen tussen varkensbedrijven

Varkens De nieuwste resultaten van de PRRS-Monitors van Dierengezondheidszorg Vlaanderen (DGZ) tonen dat sommige bedrijven erin slagen om het virus langdurig onder controle te houden, terwijl andere bedrijven blijven kampen met een instabiele of blijvend positieve situatie. De conclusie is duidelijk: zonder structurele monitoring is gericht sturen onmogelijk.
Meer artikelen bekijken